Thinking about...

Tuesday, December 16, 2008

istimewa buat kaum Hawa!?


Sabda Rasulullah SAW
'Wanita-wanita yang berpakaian tetapi masih bertelanjang,mencenderungkan orang berpaling melihatnya,atau kepalanya berpaling kepada lelaki seperti kepala unta,mereka tidak akan masuk syurga,malah tidak mencium baunya'
(Riwayat Muslim)

Satu sesi temubual antara seorang wartawan dan seorang lelaki untuk menyoal perkara yg tersirat di hati!?

'Yang seksi tu nak?'tanya seorang wartawan sebuah majalah yang agak terkemuka kepada seorang pemuda yang kacak kat shopping complex
'Fuyoo...seksinye,klau dibuat awek ni,masyuk!?'kate pemuda tersebut
'Buat jadi bini x nak'tanye wartawan tu lagi
'Tak nak la...payah la nak di buat jadi isteri'jwb pemuda tersebut dengan spotan
'Awat-nye???'wartawan tu tanye
'Ye la,tu baru remaja lagi...dah pakai pakaian mencolok mata...buat laki menelan air liur...klau dah besar nnt cmne...kan dah susah...klau nanti bile aku kawin ngan die,mesti payah nak nasihatkan die supaya tutup aurat...nanti aku jugak tanggung dosa...takut aku'jwb pemuda td sambil usya orang lalu lalang
'Abis tu ko nak calon bini yg cmne??'tny wartawan tu dgn sungguh2
'Senang je tu....yg x seksi mcm minah tadi...yg tutp aurat'jwb pemuda itu dgn nada serius
Begitulah cite nye...
-Hakikatnye,tiada kaum Adam yang inginkan Hawa yang tidak tutup aurat,jika ada mereka itu hanya memikirkan dunia semata2-

Perbualan antara dua rakan yg mengambil berat terhadap rakan yg laen!?

'Kau nasihatkan lah die supaya pakai tudung'kate si Y
'Dah,aku dah nasihatkan,dah puas aku nasihatkan...'jwb si Q
'Habis tu,die still x nak pakai gak cmne'kate Y
'Ape leh wat,terserah kepada diri die la...kite x leh nak pakse..'jwb si Q
'Apsal x leh nak pakse'tanye si Y
'Sebab kalau kite pakse die pkai tudung x de maknenye nanti,ntah2 niat die salah...die pakai tudung sbb kite suruh..bukan krana perintah Allah!?'jwb Q
'Betul gak tu,abis tu??'balas si Y
'Kite leh nasihat kan die jelah...wat sekadar yg kite mampu. nak atau x nak,terserah kepada tuan punye diri...doakan die moga dapat hidayah dari yg Maha Esa'balas si Q balik
-Kite x leh pakse org utk tutup aurat...cume kite perlu usaha sekadar yg mampu jelah,tuan punye diri perlu tau erti sebenar ISLAM,lepas tu barulah boleh laksana perintah Allah ni secara sendirinye-

Yang ni crite lain plak!?

Pelumba McLaren(Lewis Hamilton)rupa-rupanye kuat cemburu dan tidak sanggup memikirkan begitu ramai lelaki lain yang khayal melihat liuk tubuh Nicole(PussyCatDolls)beraksi di pentas.
"Lewis beberapa kali mengatakan pakaian yang saya gunakan untuk persembahan sepatutnya hanya untuk tatapan matanya"kata Nicole
-dipetik dari Metro 14 Dis 2008-

Saudara bleh lihat di sini bahawa seorang kafir bleh memahami konsep hijab/menutup aurat.So,mmg jelas lah bahawa aurat itu perlu ditutup dan dijaga mengikut ISLAM.Jadi aurat kaum Hawa adalah untuk suaminya bukan untuk kawan laki...boyfriend...kekasih...tunang...tetapi untuk laki yang anda kahwin bergelar SUAMI.

'Kalau kamu nak pakai pakaian x cukup kain ni bleh je...tapi untuk tatapan suami kamu jela...jangan biar laki2 lain tgk aurat kamu!?'kate ustazah aku,lebih kurang la...aku x bape ingat...

Aku menulis hal ini kerana aku sayang kat kaum Hawa especially buat yg aku kenal...kalau terdedah aurat dan seorang laki tgk,maka berdosalah kedua-duanya!?Bagi mereka yang x tutup aurat cuba2 lah utk tutupnya...Buat kaum Adam pun jgn lupe utk tutup aurat!?
Marilah kita mencegah kemungkaran!?

Aku bukanlah manusia yang sempurna cuma ingin menasihati antara manusia!?Kita ini hamba Allah yang mudah lupa.Klau salah sila betulkan!?

INFORMATION ALERT!?

batasan aurat bagi perempuan
dihadapan mahram dan wanita Islam-antara pusat dengan
lutut.
dihadapan lelaki ajnabi,orang fasik dan kafir-semua anggota kecuali muka dan tapak tangan
bersama suami-tiada batasan.

batasan aurat bagi laki-laki

semua golongan-antara pusat dan lutut
bersama isteri-tiada batasan.


(Bace dan hayati Surah An-Nur ayat 31)

2 comments:

cikempatbelas said...

sokong sgt2...
xde guna nye pakse org wat sumthin yg dy xnk wat.
rmai kwn aku da 'terpesong' lpas da ade kesedaran.
hope dorg jumpe balik kesedaran tuh..
overall, nice post!

malayneum said...

mekasih kerana sudi membace dan memberi komen!?