Thinking about...

Let's Pray Before Our Soul Is Taken!?

Thursday, February 10, 2011

guankanlah bahasa kebangsaan kita...!?

dua post dalam satu malam...

perghhhh

mungkin belum mati lagi blog ini...haha



ilham daripada salah satu cerita Dr. Faisal Tehrani dalam 3 kali seminggu!



kalau pemimpin pun tidak mahu pakai bahasa kebangsaan;BAHASA MELAYU camne kan?

kalau orang-orang besar dalam syarikat lebih julang bahasa penjajah camne kan?

boleh dilihat sewaktu berita nasional di TV...

pergi function sana-sini...pergi majlis berbatik warna-warni....

apa bahasa dia pakai...

Bahasa orang putih...

at least manglish la kan...ada la identiti ke-Malaysia-an

mungkin diorang ada rasional sendiri.mungkin sebab memang dah diorang reti cakap omputih.jadi cakap lah omputih.nak bagi orang-orang yang tak reti B.Melayu ni faham ape diorang cuba sampaikan.

lantaklah.

bahasa orang putih yang kadang-kadang terlampau sophisticated,aku pun tak paham

lebih-lebih lagi kalau cerita dalam sektor ekonomi,terma-terma dia perghhhhhhhhh...langsung tak faham...aku bukan nye belajar pun tapi nak tahu juga la ekonomi negara aku

segan ke nak menggunakan bahasa kebangsaan yakni;bahasa melayu!

takut dipandang hina...

stigma!masyarakat kini...

tidak reti cakap english...speaking~....low class la...x terer la bro...podah!

anda rakyat malaysia anda cakap bahasa melayu ye a.ka bahasa malaysia....

barulah kita saling bersatu!senang berinteraksi...

tak boleh kah cakap bahasa melayu;bahasa rasmi dan kebangsaan Malaysia!

cakap je la kan....

pastu bagi la penterjemah terjemahkan isi kandungan dekat siapa-siapa yang tidak faham...

ala-ala macam kat persidangan PBB tu



eh,bahasa melayu aku pun tunggang-langgang da dalam blog ni..huhu

aku bukan nak menjatuhkan bahasa lain tapi kita kena la ada persamaan~
tiada niat nak menyinggung siapa-siapa...

aku pun tau la sikit2 cakap tamil...yang mengarut la..haha


spot the difference?dalam bahasa melayu nya~nampak tak perbezaan?