Thinking about...

Let's Pray Before Our Soul Is Taken!?

Thursday, June 18, 2009

bagaimana sahabat aku nyaris jadi seorang komunis!?

WARNING!?;INI BUKANLAH TENTANG IDEOLOGI KOMUNIS!?

ini kisah bukanlah penipuan tapi bukan juga kebenaran kerana terdapat sedikit unsur pertukaran!?hakikatnya ade ikhtibar disebalik kejadian

kisah ini terjadi antara 1990-2003...lebih kurang la
waktu ini tiadalah anasir2 komunis lagi di tempat tinggalnya
hatta;terdapat seorang yang minat akan sejarah
lalu semasa di sekolah menengah semasa subjek sejarah
terdengar dia akan perkataan komunis
bukanlah,dia tertarik akan keganasan yang dilakukan komunis itu
tapi idea di sebalik komunis itu
darah nya masih muda;rebellious.Sifat ingin tahu terlalu tinggi!
kisah-kisah Che Guevara,Stalin,Fidel Castro menarik minatnya
hmm...
di bukanya,di kajinya segala tentang ideologi ini
hmm...
menarik katanya
dikatakan apa yang menarik tentang ini ialah kesama-rataan

jika dibuka wikipedia sekarang ertinya juga same seperti ini;

is a socioeconomic structure and political ideology that promotes the establishment of an egalitarian, classless, stateless society based on common ownership and control of the means of production and property in general.

anda perlu faham;
ketika itu zaman pergolakan...
krisis di mata anak muda yang masih hingusan
terdapat status yang berbeza-beza
ada yang Kaya ada yang Sederhana ada yang Miskin
maka kelirulah dia...
tidak puas hati lah dia
inginlah dia mencari sistem yang sesuai bagi menyelesaikan kemelut di hati
perlulah dikatakan bahawa dia ini agak jahil agama

hatta;dijumpainya ideologi komunis...

dipendekkan cerita...dia temui agama Islam
dapatlah dia hidayah
belajarlah dia..
yakinlah dia bahawa Islam itu unggul
lama-kelamaan ideologi komunis itu tiada lagi dalam dirinya
walaupun ia amatlah menarik baginya



kerana dia tahu Islam itu tentang kesama-rataan
bukan dari segi harta tapi dari aspek nilai manusia itu
manusia ini semua sama taraf di sisi Allah...tiada lah bangsa yang lebih mulia dari bangsa lain
hanya yang membezakan adalah amalan
Islam itu sendiri promosikan kesederhanaan
Islam tidak menghalang anda ingin menjadi kaya tapi jgnlah hingga kufur nikmat
Jika anda Kaya dan faham apa itu Islam sudah tentu anda akan faham tanggungjawab anda dengan orang Miskin...
bantulah mereka...
Bersedekahlah!?

maka jika bersedekah...secara tidak langsung orang Miskin dapat jadi orang sederhana dan mungkin jadi kaya

akhirnya;semuanya bergantung kepada hati...

Monday, June 1, 2009

bagaimana bola sepak mengajar aku...!?

at last keangkuhan Manchester United terjejas pabila mereka kalah lawan Barcelona FC untuk Champions League...haha... ^-^

aku tau ni cite lame,saje je....kepada supporter MU jgn blasah aku...haha

baru2 ni aku terbace la post seseorang pasal bola...

ni la intro utk post tersebut!?

"Saya tidak pernah sukakan bola sepak. Bagi saya bola sepak itu adalah sukan yang amat bosan. Kerana bola sebiji mahu berkejar-kejaran di sekeliling padang. Kerana bola sebijik mahu dilayangkan kad merah dan kad kuning, kerana bola sebijik mahu diterbalikkan trak polis, mahu dibakar rumah, mahu bikin kecoh di tengah jalan. Argh..ini gara-gara bola sebijik itu la. Itulah yang dinamakan dengan bola sepak."

(http://lee-yana.blogspot.com/Thursday, May 28, 2009
Bola sepak itu kalau kita gelar sukan untuk gay tidak mengapa kan?)

bace la smpi abis post tersebut...LAWAK!?muahaha

tp bagi aku bola sepak dah ajar aku macam2

1)dgn sukan ni kita dapat la berkenalan dgn ramai member baru

sbg cnth-aku sendiri klau x main bola x de la aku knal bbdk program laen mcm ALUK,ADFP...haha!?

Dalam kitab suci al-Quran, Allah berfirman dalam Surah Al-Hujurat ayat 13 bermaksud: "Wahai umat Manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu daripada laki-laki dan perempuan, dan kami menjadikan kamu pelbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya antara kamu (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah amat mengetahui, lagi mendalam pengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)".

dalam satu team tu mgkan ade macam2 bangsa baik dari yang berwarna cerah hingga lah gelap...yg berambut sampailah yg botak...dan mereka semua saling mengenali..

2)ajar aku untuk menyuarakan pendapat kerana aku suke memekak kat padang!?tapi luar padang...hmm...memekakkah aku!?ntah

3)dgn satu bola tu dapat la kite blaja untuk bekerjasame dapat la kite bersatu...pass sana...pass situ...Football is not a one man show...Its a team sport!?

tapi aku pelik kite kdg2 kite gaduh pasal mende kecik walhal kite juga boleh bersatu kerana mende kecik,huhu...pasal ape?kenapa!?tu kena la pikir sendiri...

'We must learn to agree to disagree'...hah!?apekah??

baru2 ni kau tgk satu cite bersiri Jepun ke Korea..ntah la..tajuk die Change..pasal politik..dalam cite tu hero tu berkata-kata

'We must sit down and look at each other and accept each other differences as everyone is not the same'

lebih kurang camtu la

So,klau ade perbezaan duduk...bawak berbincang...mgkn ade benar cakap org laen...kadang2 kite kena mengalah!?

aku dah merapu dah ni...haha

4)dapat la menjaga kesihatan...berpeluh...bebas dari stress

5)ia juga mengajar aku untuk berakhlak...misalnye klau ade orang x nak pass bola kerana perasan diri hebat hmm mcm diri sendiri je...sabar jela...

aku x nafikan bahawa kadang2 kite gaduh pasal bola...
aku anggap ia satu yang bodoh..haha
tapi Football is about passion...
kerana minat...