Thinking about...

Thursday, December 11, 2008

buat mereka yang mencari....!?

kali ini diriku ingin menulis satu tribute buat mereka yang sentiasa mencari dan tak henti2 mencari apa yang kita panggil sebagai....!?hidayah...WATASHI RESPEK SAMA LU

ntah hari ape,ntah mengape mungkin akibat kebuhsanan,diriku ini usha2 la blog sahabat2 ku yg lain lalu terserempak ngan pantun 4 kerat yang berbunyi begini :

hati ini telah mati..
begitu juga dgn otaknya..
can someone help me..
mencari semula hidayah-Nya

hmm..'bagaimana aku nak tolong sahabat aku seorang ini'bermonolog aku dgn skemanya...

lalu...aku pun membalas pantunnye dgn pantun 2 kerat yg x bape mcm pantun :

manusia berlari kesana sini
iman sentiasa berada di hati

kadangkala bertambah berkali-kali
kadangkala berkurang tanpa disedari

hidayah itu perlu dicari
dun give up when searchin

ujian itu sentiasa menanti
utk menguji manusia di bumi

jgn kita lalai same sekali
syurga menanti,di akhirat pasti

insya-Allah
takbir!?

x brape lame kemudian sahabat aku balas kembali dgn pantun yg x bape rupe mcm pantun gak :

aku bukan super, aku bukan setar,
kalo digabungin, aku bukan superstar..

aku ingin terbang, terbang tinggi di awan,
hidayah di cari tapi dimana itu wahai kawan?

kalau terjumpa, segera ku genggam,
tapi akhirnya ia kembali kelam..

aku bukan ikhwan, bukan hisham hasan,
aku hanyalah paan yg takut kesesatan..

tapi kenyataan aku bukan siapa2,
aku hanya ingin diterima di syurga sana..

satu-dua-tiga-GO!,
hilang lagi hidayah-Nya bR0..

dimalam yg sesunyi ini,
aku menangis sendiri..
apakah yang dicari..
aku sendri pun tak pasti..

ku bukan munafiq, ku bukannya fasiq,
ku bukan saudagar yg punya banyak kapal..
ku bukan bangsawan, ku bukan hartawan,
ku hanyalah PAAN yg dahagakan kebenaran..

nama aku paan, aku bukan setan..
semua kesalahan, harapnya di ampunkan..

TAMMAT SUDEYH...

blum tammat lagi,lantas aku pun membalasnye seperti berikut :

Yea...mari berpantun!?

hidayah itu perlu dicari
di mana Ia tidaklah ku ketahui

wahai kawan tidakkah kau mengerti???
ini cuma sebahagiaan ujian yg diberi

kelak hidayah hilang
di mana perlu dicari???
itu hanya Tuhan mengerti
tugas kita cuma mencari
bingkas bangkit cari kembali

itu shj nasihat yg dpt ku beri
sekian saja buat masa kini
moga dpt kite berpantun lagi

sahabatku pun balas kembali :

hukeley, ni pehal pantun smpai 5 kerat nih?! bkn ade 2 ngn 4 je ker?ke aku yg xtaw KOMSAS?!hahaha..

reply:

kau temanku yg baik,
ape kau buat aku tabik,
diriku ini memang pelik,
hidayah-Nya itu mane nak petik?!

biarku usaha saja,
ku tak mahu hatiku terluka,
lebih baik ku cukupkan saja,
usaha mengejar hidayah-Nya..

Jangan kau slalu merasa,
paan ni org yg mulia,
d0sa dibuat tidak terkira,
merasa diriku cukup hina..

ku bukan malaikat,
ku bukannya setan,
ku bukannya hebat,
tuk lawan kejahatan..

aku paan, manusia biasa,
berbuat d0sa, setiap masa,
taubat dipinta di setiap sujudnya,
mencari kembali akan hidayah-Nya?!

terima kasih, hisham b hasan..
kau memang rakan, si ahmad farhan..
apakah erti nya persahabatan..
kalau di situ tiada keberkatan?!

hehehe..

maka habis lah sudeyh sesi berpantun utk mencari hidayah!?...

So,the konklusinye ialah kite perlu sentiasa cari hidayah Allah SWT,jgn putus asa...kalau dah jumpe kite genggam erat2...klau terlepas kembali,kite cari lagi skali hidayah itu...

aku bukan manusia yang sempurna cume ingin mengingati sesama manusia...kerana kite ini hamba yang mudah lupa dan sentiasa lalai!?

P/S -paan jgn marah...aku publish pantun ko ek!?

2 comments:

aHmAd fArHan BiN aGuSaLiM said...

salam alyk..
haha..nice p0st..hopefully ade lg yg memanjang kan lagi pantun2 nih!!

serius r..dok umah ni t0p-up dosa cam musaddiq top-up credit ph0ne..(ngeh3 asal musaddiq plak kene..hahaha..)

tenkiu r c0z layan otak aku..yay kite mmg se"lambda"..!!!

malayneum said...

salam..

mekasih..aku pun mengalami kes yg same gak,cube2 la top-upkan balik pahala...

(awat name musaddiq plak ttibe muncul..hahaha..)