Thinking about...

Let's Pray Before Our Soul Is Taken!?

Friday, February 20, 2009

stress maknenye...!?

al-kisahnye

sedang kami duduk diam2,mendengar presentation-(akhlak!?)- grup entah ke berapa...

maka aku pun akan skip babak tertentu sehingga yg berkaitan dgn post kali ini saje...muahaha!?

malas benar diriku ini

So,setelah skip punye skip punye lompat..maka akhirnye tiba ke bahagian kesimpulan yang dibuat oleh Kak Long 9m5....Yang menarik perhatian aku,cume satu part je

Mase Kak Long story pasal 'stress'!?-daripada kuyu mate aku terus celik...nyahaha!?
_kebelakangan ni aku asyik dalam keadaan tertekan dan tertindas,bukan salah sesiapa salah tuan punya diri ini_ishx3

Ade ape dgn STRESS!?hmm...
Begini,kite buat satu kerja tu semata-mata kerana Allah SWT-niat keranaNYA...Betul??
Jadi,kalau kita buat sesuatu benda tu kerana Allah mestilah kite SUKA buat benda tu..Betul??

(Benda tu mestilah diredhai Allah,Jgn bantai buat benda x senonoh pastu pi niat kerana Allah,jangan!?)

ape kena-mengena dgn stress kan///
Apabila terjadinya stress ni mulelah badan+otak kite ni tertekan dan tertindas..mulelah rase panas+ganas+marah...So,bila buat satu pekerjaan tu drpd yg kite SUKE jd x berapa suke malah mungkin benci,oleh itu-maka tersimpanglah niat kite!?maka-pekerjaan yg dilakukan bukan krn kerana Allah kerana kita x suke buat benda tersebut malah rase macam terpakse je...ishx3

Kesimpulannya-bila Stress,cepat2 lah beristighfar-berzikir-amik wuduk ke...agar cepat2 kembali tenang agar cepat2 niat kite untuk buat sesuatu pekerjaan tu kembali ke jalan Allah SWT.

Trimas ku ucapkan kepada pembentang2 yang genius yg rela berkongsi ilmu...

Thursday, February 19, 2009

ku bukan batak mu..!?

Hidup ini memang palat tapi esok masih ada!?-KAMI

(Tiada kena-mengena dengan hidupan samada yang masih bernafas atau yang telah ishx3)

Argh!?

Kadang-kadang aku rase macam kuli,kadang-kadang aku rase macam batak...
mungkin begitulah kut istilah kuli batak terhasil!?

Aku cuma ingin menghulurkan segala tenaga utk berjasa,tapi bukan untuk nama
Ku kerahkan daya ku walau tidak terdaya,entah mengapa??
Tapi kau,ku lihat bergembira,kau buat aku macam hamba-macam,hmm..entahlah
Tapi ku hanyalah hamba kepadaNYA sahaja
Kau kata itu,kau kata ini...bla,bla,bla
Kau arah aku ke sini sana..makin berat beban ku terasa
Tapi ku tetap mendengar,tidak mencelah,tidak bercanggah walaupun ku tahu ku mampu

Entah mengapa??
Tidakkah kau memahami,melihat,memikirkan nasib ku ini
Ku tahu itu sifat ku...kau juga tahu itu sifat ku,namun kau eksploitasikannya,diriku ini
kenapa??

Ingatlah,aku juga insan biasa-ada batasan
Dan kau sebagai kawanku perlu mengerti,perlu memahami...Bantulah aku
Janganlah anggap aku ini hamba mu
Kerana ku bukan kuli batak mu!?

-maafkan diriku ini merapu tak menentu hala!?-

kawan biarlah ramai
lawan biarlah jangan

ku tidak memperkatakan sesiapa-tiada niat ku untuk sakitkan hati sesiapa-sekali lagi ku pohon maaf akan salah silap ku-kerana ku juga manusia biasa

Tuesday, February 17, 2009

kaulah yang..!?

Kaulah Yang Maha Esa
Kaulah Yang Maha Pengasih
Kaulah Yang Maha Penyayang
Tiada hidup tanpamu

Kaulah Yang Maha Agung
Kaulah Yang Maha Mengetahui
Tuhan dunia akhirat
Tiada aku tanpamu

Bilaku rasa pilu
Bilaku rasa resah
Bilaku kekosongan
Kau tempatku mengadu
Oh tuhan Yang Satu
Engkaulah Tuhan Yang Satu

Segala puji-pujianku
Tujukan padamu..padamu
Dan hidup dan matiku hanyalah
Untukmu..untukmu..untukmu

(Ramli Sarip)

Sunday, February 8, 2009

kenapa...hmm!?

'Kita kalau nak buat jahat pun janganlah halang orang lain buat baik'
Jaha(Budak Kelantan-Movie)

(Perkara 1)
Kenapa malas sangat ni nak sembahyang?
Kenapa kurang sgt berzikir ni?
Kenapa x bace ayat-ayat suci al-Quran?
Kenapa kurangnye menderma?
Kenapa berat benar punggung nak pergi majlis ilmu/masjid?

(Perkara 2)
Kenapa rajin sangat cakap kosong ngan kawan?
Kenapa suke sgt kutuk,caci,bergosip?
Kenapa boleh bace buku...komik,buku ilmiah?
Kenapa mudah,rase ringan je sgt nak gi Gig,Konsert,Pesta!
Kenapa senang je nak hulur duit nak beli barang?

hmm...

Kenapa kita ade byk mase nak wat Perkara 2 tapi rase x de mase nak wat Perkara 1..
Ye Ke X Cukup Mase???
Ye Ke???
Cuba klau kite kurangkan skit Perkara 2,top-up kan dgn Perkara 1...Ape Jadi??
ha! kan byk je mase...Jengx3...satu formula yg mudah telah terhasil

Kalau dlam hati ade terlintas Perkara 1 ni makna nye hati leh diselamatkan lagi kerana telah ade kesedaran...
cuma perlu ditambah dgn penyokong nye iaitu USAHA!
bak kata pepatah Melayu-Usaha Tangga Kejayaan

Kita perlu buat Perkara 1 ni sampi kita rase IBADAH satu NIKMAT YANG LAZAT...
smpi kita rase Perkara 2 dah x best...
smpi Perkara 1 jd kehidupan kita!?