Thinking about...

Tuesday, October 28, 2008

ibtila'!?

al-kisah nye,sahabat aku sorang ni,H kehilangan handset nye,..kena curi la!?
So,aku ngan sahabat2 laen pun tolong pujuk la...bagi tenteram sket hati die...mase tu sedih sgt si H ni..menangis,kecewa la kan...mane x nye handset H mahal...huhu
Jadi aku ngan sahabat2 lain kesian sgt tgk H....kitorang bagi la nasihat skit kat H....perkara ni ujian/ibtila' semata-mata....
Aku ingat la skit2 mase sahabat2 aku berbicara ngan H pasal kenapa ALLAH adakan ujian/ibtila' buat umat manusia :
1) 'Allah takkan berikan ujian kalau kau tak kuat(iman)'...kate seorg sahabat aku..Apa yg cube dkatakn ialah Allah menguji keimanan hamba nya,nak tgk samade iman btul2 kuat atau x..

2)'Allah tarik balik nikmatNya dan akan berikan nikmatNya yang lebih baik'..kate seorg lg sahabat aku..dlm hal ni handset tu mahal la kan..ade tu,ade ni..mcm2 ade(kire nikmat la tu)...So,mayb Allah akan berikan nikmat yg lain..dlm bentuk yg laen...Insya-Allah

3)'Mungkin Allah tarik balik nikmatNye(handset) sebab aku lalai(dgn handset) kut'...kate H...Ape yang cube H katekan ialah Allah akan tarik balik nikmatNye kalau anda menyalahgunakan nikmatNye

4)Yang ni aku rase ustazah aku kut gitau...;engkau belum beriman jika belum menghadapi ujian dari Allah....jadi makin kuat iman kita...makin ssh ngan byk lagi ujian/ibtila' yg dberikan kpd hambaNya

5)Yg selanjutnye drpd buku :
-penghapusan dosa = ujian yg diberikan itu untuk menghapuskan dosa yg telah dibuat
-samade kufur/syukur = kalau syukur kita reda dan pasrah ngan ujian Allah(bile susah)...menginfakkan harta ke jalan Allah(bile sng) tp kalu kita kufur mula la kita putus asa,x caye ngan Kebesaran Allah(bile ssh)...(bile sng)kite lupe diri...berjoli sane sini...Masya-Allah
-uji kesabaran

Lepas dgr semua ni hati H pun tenang la..Kita doakan agar handset H dipulangkan..Harap ambil iktibar..Jage elok2 harta benda korang dimane jua anda berada..Jgn cepat putus asa...Segala yang berlaku ade hikmahnye,Allah Maha Mengetahui...

No comments: