Thinking about...

Monday, April 23, 2012

time to clean up our act...

salam

Saya kagumi mantan perdana menteri kita yakni Dr. M.

Lantang.

Tapi kadang kala sayang tidak kena tempat dan mungkin salah pemikiran.

Masing-masing ada pendapat sendiri.

Saya kagumi keberanian beliau ketika saat Dasar Pandang Ke-Timur diadakan.

Dr. M kata buat apa pandang mereka yang jauh di barat sana.

Jepun, negara yang di-bom atom kan sebanyak dua kali dapat bangkit, dan baru-baru ini gempa bumi yang amat dahsyat pun Jepun dapat bangkit.

Betapa disiplinnya Jepun ini.

Kita Malaysia,rakyatnya minta maaf saya ingin katakan,mentaliti masih di takuk yang lama.

Maaf bukan di takuk yang lama,dahulu sewaktu nenek moyang kita,saya rasa kesedaran sivik,nilai-nilai moral masih lagi diterapkan dalam jiwa dan disemaikan melalui kudrat badan.

Kita boleh lihat sendiri nilai-nilai kita.Tiada disiplin

Buang sampah di sana-sini, tong sampah penuh!jamban toksah nak habaq la...

mungkin anda kata ini benda yang kecil tapi jika benda kecil pun tidak dapat nak buat apatah lagi benda-benda besar.

fikir-fikirkanlah!

Satu perkara lagi, saya perhatikan kita ini terlalu agungkan sistem Barat,ideologi mereka (yang kadang-kala ntah apa-apa) cakap pasal pendidikan kita tengok Barat,cakap pasal sistem pemerintahan kita tengok Barat.

Kita sudah 55 tahun merdeka,tapi minda kita tetap terjajah.

Apa, kita ni tidak bijak kah?

untuk fikirkan sistem kita sendiri?

our own blend of things?

our own brand!

Oh,people i think it is time to clean up our act...

P/S tapi mestilah berdasarkan al-Quran dan hadith.

sekian

No comments: