Thinking about...

Monday, January 18, 2010

dan kita bergelak sinis....!?

Ini hanya satu peringatan...(penulis bukan seorang yang sempurna harap jgn dimaki dan dicaci)

Ya,apabila statistik-statistik pasal orang Melayu, tambahan beragama Islam yang membuat kesalahan-jenayah.Dari meragut,sumbang mahram,merempit,merogol,Black Metal,kencing atas kitab suci,bakar Kitab suci dan pelbagi 'me' lagi lah.Teramatlah banyak.Tiadalah jari-jemari ini sanggup untuk menulis....sedih!

Tapi bagi kita(bangsa Melayu-Islam) tidak terkejut langsung, ianya seperti lumrah di Malaysia zaman kini.Aku mengakui aku pun tidak terperanjat...

TAPI...

Apa yang kita buat apabila kita dengar bahawa orang Melayu-Islam buat jenayah paling banyak...(majoriti)

Kita bergelak...
Kita ketawa sinis....
muahahhaha...!?

dan kita sedar bahawa mereka yang terpengsong itu bangsa kita sendiri dan beragama Islam....(majoriti)

dan sekali lagi...

Kita bergelak...
Kita senyum sinis...
muahahhaha...!?ini mungkin bukan ketawa sinis

dan lagi sekali kita sedar bahawa mereka yang terpengsong itu bangsa kita sendiri dan beragama Islam(majoriti)

aku mengakui kadang-kala aku pun begitu...ketawa sinis...

Tapi...

Adakah kita ada muhasabah diri...
Tanya kepada diri,dosa apakah yang aku telah lakukan hari ini...
bagaimana aku ingin mengajak rakan ku ke jalan yang benar...
Tepuk dada tanya selera...

Ini hanya satu peringatan...

Jangan kita asyik bergelak sinis atas kesalahan orang,ingatlah kita pun ada dosa...

Usaha berterusan perlu dibuat untuk mengajak rakan-rakan yang lain ke Jalan Ilahi...

Sekian...

1 comment:

zulaikha said...

salam..
saya jgk ske gelakkan org melayu..
ttp itu dahulu..
stelah tahu sejarah..bangsaku bangsa yg hebat..
jika ada yg slh..jgn kaitkan dgn bangsa..
kita pasti akn bangkit..

=]