Thinking about...

Monday, June 1, 2009

bagaimana bola sepak mengajar aku...!?

at last keangkuhan Manchester United terjejas pabila mereka kalah lawan Barcelona FC untuk Champions League...haha... ^-^

aku tau ni cite lame,saje je....kepada supporter MU jgn blasah aku...haha

baru2 ni aku terbace la post seseorang pasal bola...

ni la intro utk post tersebut!?

"Saya tidak pernah sukakan bola sepak. Bagi saya bola sepak itu adalah sukan yang amat bosan. Kerana bola sebiji mahu berkejar-kejaran di sekeliling padang. Kerana bola sebijik mahu dilayangkan kad merah dan kad kuning, kerana bola sebijik mahu diterbalikkan trak polis, mahu dibakar rumah, mahu bikin kecoh di tengah jalan. Argh..ini gara-gara bola sebijik itu la. Itulah yang dinamakan dengan bola sepak."

(http://lee-yana.blogspot.com/Thursday, May 28, 2009
Bola sepak itu kalau kita gelar sukan untuk gay tidak mengapa kan?)

bace la smpi abis post tersebut...LAWAK!?muahaha

tp bagi aku bola sepak dah ajar aku macam2

1)dgn sukan ni kita dapat la berkenalan dgn ramai member baru

sbg cnth-aku sendiri klau x main bola x de la aku knal bbdk program laen mcm ALUK,ADFP...haha!?

Dalam kitab suci al-Quran, Allah berfirman dalam Surah Al-Hujurat ayat 13 bermaksud: "Wahai umat Manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu daripada laki-laki dan perempuan, dan kami menjadikan kamu pelbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya antara kamu (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah amat mengetahui, lagi mendalam pengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)".

dalam satu team tu mgkan ade macam2 bangsa baik dari yang berwarna cerah hingga lah gelap...yg berambut sampailah yg botak...dan mereka semua saling mengenali..

2)ajar aku untuk menyuarakan pendapat kerana aku suke memekak kat padang!?tapi luar padang...hmm...memekakkah aku!?ntah

3)dgn satu bola tu dapat la kite blaja untuk bekerjasame dapat la kite bersatu...pass sana...pass situ...Football is not a one man show...Its a team sport!?

tapi aku pelik kite kdg2 kite gaduh pasal mende kecik walhal kite juga boleh bersatu kerana mende kecik,huhu...pasal ape?kenapa!?tu kena la pikir sendiri...

'We must learn to agree to disagree'...hah!?apekah??

baru2 ni kau tgk satu cite bersiri Jepun ke Korea..ntah la..tajuk die Change..pasal politik..dalam cite tu hero tu berkata-kata

'We must sit down and look at each other and accept each other differences as everyone is not the same'

lebih kurang camtu la

So,klau ade perbezaan duduk...bawak berbincang...mgkn ade benar cakap org laen...kadang2 kite kena mengalah!?

aku dah merapu dah ni...haha

4)dapat la menjaga kesihatan...berpeluh...bebas dari stress

5)ia juga mengajar aku untuk berakhlak...misalnye klau ade orang x nak pass bola kerana perasan diri hebat hmm mcm diri sendiri je...sabar jela...

aku x nafikan bahawa kadang2 kite gaduh pasal bola...
aku anggap ia satu yang bodoh..haha
tapi Football is about passion...
kerana minat...

7 comments:

Nadira Ahmad Termizi said...

kene gak kn tulis yg atas skali tu? xde2, kalau jumpe hisham mmg akan diblasah! dush2! :P

bgs btul pengajaran kt sini, especially yg dpt knal dr yg berambut sampai lah botak. huhu...nk gak highlight. xpe2 ok la tu. hehe..

memekakkah sham di pdg? hmm...kene tgk ni. :P

waa...tgk citer korea rupenye...btul la ape hero tu kate. sham x merapu pun...cume differences often bring ppl further apart rather than bringing them closer kn? sumthin we need to overcome.

oh well, conclusionnye...bola sepak ni byk pengajarn...x buang mase lngsg! btul? :D

p/s: tp kalau smpai lagha x leh la..huhu

liyana said...

hoho..
memula jek aku tgok title post ni
dah agak mesti ada kena mengena ngan post aku..ehehe..
bagus ar klau ko pandang bola sepak dari sudut positif..cewah..
aku ni jek yg susah sikit nak kikis stigma yg bola sepak adlah sukan utk gay

malayneum said...

to dira;

ye mmg perbezaan tu kdg2 bawa kpd perbalahan,perpecahan

itu la pasal kena duduk bawak berbincang...

huhu..

Bola itu bulat..apekah!?

to liyana;

kikiskan lah stigma itu...

haha

Zaki Marsoha said...

yeah..

bola itu bulat..

btul ckp ko sham,ak rmai knl bdk2 kat cndana sbb sbijik bola jerk..
bkn stkt aluk n adfp,ausmat alg middle east,korea,france sumer knl:)

chaiyok2,liyana x mnt bola da la.snyp2 sudeyh.gdik tul...

kpd nadira-ehem2:)
takziah man u:P

Nadira Ahmad Termizi said...

yup liyana. kikislah! :P

Nadira Ahmad Termizi said...

adeyh zaki ni....cukup la...

ko sorg je yg ckp takziah kat aku tp rase mcm satu dunia ckp sbb DAH BANYAK KALI DAH.... heh

liyana said...

ko diam zaki..
suka ati la aku nak minat ke x..
whatever!!